Ha rezonál, nyikorog, elhúz…

Rezonál, nyikorog, elhúz, reszel, túl kemény vagy túl puha, és ami a legrosszabb, nem fog. Összegyűjtöttük olvasóinknak a fékrendszerrel kapcsolatos problémákat, és azt, hogyan ismerhetik fel őket menet közben. Ha ezen jelenségek bármelyikével találkozik, akkor már nagy a baj, ezért forduljon hozzánk azonnal.
Minden gyártó megadja, hogy hány kilométerenként kell fékbetétet és féktárcsát cserélni. A tárcsafékkel szerelt járműveknél a féktárcsák esetén ez nagyjából 80-100000 kilométert jelent, még a fékbetétek élettartama fele ennyi. A dobfék rendszerrel felszerelt járműveknél rendszeres ellenőrzés és karbantartás mellett akár 100-150000 km is eltelhet a cseréig. A féktárcsák esetében 2 mm kopás a normális, míg a fékbetétek 3 mm-es vastagságig tudják az optimális fékhatást biztosítani. Fontos tudni, hogy amíg a betétek el nem érik ezt az értéket, addig képesek állandó teljesítményt nyújtani. Ám mindez csakis szakszerű szerelés mellett lehetséges. Természetesen a 2 évente előírt fékolajcsere sem elhanyagolható. Most sorra vesszük, melyek a leggyakoribb hibajelenségek, és hogyan lehet őket könnyen felismerni.
Fékezés alatt rezonáló kormány
A fékezés közben tapasztalható kormány remegését a fékrezonancia okozza. Ez akkor történik meg, amikor a fékbetétek a tárcsához érnek. A jelenség kialakulását az okozza, ha a tárcsák vastagsága különbözik vagy túlmelegedés miatt „elgörbült” a tárcsa. A problémát a féktárcsák cseréje oldja meg, amivel együtt a fékbetéteket is érdemes kicserélni a megfelelő fékteljesítmény biztosítása érdekében.
Nyikorgó hang
A csikorgó, nyikorgó, súrlódó hangot leggyakrabban a túlzottan elkopott fékbetétek okozzák. Az akusztikus kopásjelző vagy a fékbetét hátlemez hozzáér a tárcsához, hiányzik vagy megsérült a betétlemez, a fékbetét hátulján található fedőlap, esetleg „ragad” a féknyereg. Szerencsés esetben a fékbetétek cseréje megoldja a problémát.
Az autó elhúz fékezéskor
A csak fékezés alatt tapasztalható jelenség arra utal, hogy az egyik oldalon a fékbetétek olajjal vagy zsírral szennyezettek, ezért rosszul tapadnak, vagy „ragad” a féknyereg, ezért az egyik oldalon nem tudnak megfelelően működni a fékbetétek. Ilyenkor a fékbetéteket és a féknyerget is ellenőrizni kell a hiba okának feltárásához. Mindez rendkívül balesetveszélyes, főleg erős fékezés esetén.
Puha a fékpedál
Túlságosan le kell nyomni a fékpedált a kívánt fékhatás eléréséhez, vagy túl lágynak érzi a pedált? Ennek a problémának számtalan kiváltó oka lehet. Lehet levegős a fékrendszer, szivároghat a fékfolyadék, felduzzadhattak a tömlők. Dobfék eseték a fékpofák rossz beállítása is okozhatja.
Kemény fékpedál
Nehezen tudja benyomni a fékpedált, és nehezen is enged vissza. A hibás alkatrész lehet a fékbetét, de a fékrásegítő is. Valamint a féknyereg is „ragadhat”, ezért nem engedi szétválni a fékbetéteket a tárcsától.
Reszelő hang
Általában akkor jelentkezik, ha egy ideig nem használta az autót, esetleg kint parkolta télen. Például a sózás hatására rozsda támadta meg a fékbetétben lévő fémet, mely a féktárcsához érve dörzsölő hangot kiadva pattog le. Néhány erősebb fékezést követően megszűnik a jelenség, ha súlyos a helyzet, fékbetét cserét igényel.
Miért fontos a fékfolyadék cseréje?
A fékfolyadék a levegőben lévő nedvességet megköti, és ezáltal csökken a forráspontja. Erős igénybevétel esetén a fékfolyadékban buborékok képződnek. Mint tudjuk, a gáz halmazállapotú anyagok összenyomhatóak a folyadékokkal ellentétben. A gőzbuborékok miatt a rendszer nem képes a maximális fékerő továbbítására, ez a jelenség okozza a megnövekedett fékpedál utat. A fékfolyadék forráspontja nem csökkenhet 180 Celsius fok alá. Épp ezért fontos az évenkénti ellenőrzés és maximum 2 évente csere. Ellenkező esetben egy hosszú lejtmenetben akár fel is forrhat a fékfolyadék.

A fékbetétek életét a vészfékezések és a nem szakszerű szerelés rövidíthetik meg a leginkább, ez utóbbi akár pár ezer kilométer alatt a fékbetétek teljes elhasználódásához vezethet.

Ha a fent említett jelenségek valamelyikét észleli, vagy csupán azt érzi, hogy hosszabb időre van szüksége az autója lelassításához, esetleg már elérkezett az előírásszerű csere ideje, forduljon hozzánk bizalommal.
Kérjen időpontot fékrendszere ingyenes felülvizsgálatára!

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Share This