Magazin

Hol veszett el a teljesítmény?

Cikkünk alanya egy 2008-as évjáratú, benzines Ford S-Max. (1999cm3, 107kW, AOWA motorkód)

A tulajdonos a gépkocsi teljesítményére panaszkodott, elmondása szerint autója, főleg üzem meleg állapotban, kiszámíthatatlan időközönként elveszíti a teljesítményét. Munkafelvevőnkkel közösen futott tesztkör során az autó nem hazudtolta meg gazdáját, valóban nincs mindig teljesítmény, és a hibajelző lámpa sem világít.

Egy diagnosztikai vizsgálatot javasoltunk az ügyfélnek, amit a motortér szemrevételezése után egy hibakód olvasással folytattunk.

Az ECU-ban eltárolt hiba a szívócső átkapcsoló hibás működésére utalt, ami valóban okozhatja a szóban forgó problémát. A következő lépés a rendelkezésre álló adatbázisból a kapcsolási rajz, működésleírás felkutatása, a motoron történő azonosítás, működés ellenőrzés volt. Szerelőnk ellenőrizte a csappantyú mechanikai állapotát, ami megfelelőnek bizonyult, nem szorult, vákuumos oldalról tömítettnek bizonyult. Akkor hol a hiba?

 

szelep kép-2

 

A működésleírásból kiderül, hogy a szóban forgó „örvényeltető” csappantyút egy elektromos vákuumszelep működteti az ECU-ban programozott módon. Akkor nézzük a kapcsolási rajzot, jöhet az oszcilloszkóp, a multiméter és a kézi vákuumszivattyú.

magyarázat-2

magyarázat-1
A hiba tehát egyértelmű, a vákuumkapcsoló szelep mechanikája hibás, szorul. Gyors alkatrész rendelés, ami során kiderül, hogy két szelepet együtt kell megvásárolni, (Nettó 34.000,-Ft.)

Csere, ellenőrzés, próbaút, a gépkocsi átadása és egy sikerélménnyel gazdagabban zárhattuk a munkalapot.

 

Mészáros Árpád

Online körésta